Muzeul Dunării de Jos, instituție de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Călărași, vă invită sâmbătă, 17 octombrie, ora 14:00, la vernisajul expoziției de pictură și ceramică „Impression”, unde expun Roxana Căluță și Silviu Ioan Soare. Evenimentul va avea loc la sediul Muzeul Dunării de Jos, din strada Progresului, Nr. 4.
„Pictura Roxanei Căluță are accente ritmice, care se derulează în pensulații repetitive, radial sau vertical, în funcție de zona tematică abordată. Dacă evocarea plastică rămâne în sfera peisajului, un rafinat joc de culori transpuse în planuri, cu adâncimi și registre cromatice suprapuse, definind discrete ecleraje, valorate în funcție de intensități și diluții tonale. De cele mai multe ori artista evocă ample descrieri perspectivale, definite în direcția modernă de interpretare plastică. În momentul în care se îndepărtează de această structurare a naturii, Roxana Căluță eviscerează energia invizibilă a naturii prin care descrie trăiri umane, printr-o mișcare gestuală a pensulei, în ducturi cromatice, insistând asupra efectelor de picturalitate. Fiecare compoziție are o dinamică și o deschidere spre spațiul înconjurător, o imersiune a realității în câmpul bidimensional, creând senzații retiniene, sentimente de bucurie și libertate de imaginație celui care îi privește lucrările. Dialogurile plastice cu natura se transformă în tablourile Roxanei Căluță în adevărate ferestre spre lucrurile sensibile ale creației divine, spre alternanțe de mijloace de reprezentare, care fac expresive imaginile propuse.
Silviu Ioan Soare subordonează materialul ceramic formei tridimensional, tratând fiecare lucrare asemenea unei sculpturi. Formele lucrărilor evocă trupul feminin în forme generale, insistând asupra efectelor plastice, obținute prin crearea de elemente decorative, existe pe întregul suport al volumului. Nici tendința de picturalitatea a suprafețelor nu lipsește, artistul abordând diferit cromatica fiecărei piese, fără a se îndepărta de tonalitățile stinse, apropiate de pământuri. Aspectul primitiv al corpurilor feminine, unele apropiate de monolit, cu puține însemne care să le stabilească identitatea, doresc să redea ideea de început al lumii, la fel cum se întâmplă și în cazul cuiburilor sau al formelor nedefinite vizual, care par apropiate de structurile naturale. Compozițiilor cu atribute florale sau modulare, li se adaugă torsuri a căror suprafață este vibrată prin modelaj direct, amintind frunze sau linii, care acoperă lucrările, conferindu-le o notă distinctă de frumos. Descompunând suprafețele în mici grafii circulare, realizate din gresie, Silviu Ioan Soare imprimă formelor o mișcare intrinsecă, jocul dinamic al semnelor fiind armonios și echilibrat. Materialitatea lucrărilor și asperitățile controlate ale suprafețelor permit luminii să formeze mici enclave de concavități, în capcana cărora umbra este captată, creând o alternanță de acțiuni plastice ale structurilor”, spune criticul de artă Ana Amelia Dincă.