Peste 100 de elevi de la liceele tehnologice, din clasele a X-a și a XI-a, din 26 de județe din țară, au participat în proiectul Academia de Cariere Tehnice (ACT by PEPCO) desfășurat de Școala de Valori cu susținerea PEPCO România. Ei s-au bucurat de mai multe oportunități educaționale, printre care 10 ateliere de dezvoltare personală, evenimente inspiraționale de tip „Biblioteca Vie”, sesiuni de mentorat și implementare de proiecte cu impact în comunitățile din care provin.
De-a lungul celor 10 luni de proiect, participanții și-au dezvoltat mai multe competențe. Peste 50% dintre participanți au raportat o îmbunătățire a abilităților de gândire critică și creativă, în mare parte datorită simulărilor și activităților interactive desfășurate în cadrul atelierelor. Totodată, prin proiectele de implicare civică, 70% dintre tineri au identificat problemele din comunitățile lor și au învățat cum să contribuie la soluționarea acestora, participând activ la implementarea unor proiecte de schimbare socială. În urma întregii experiențe educaționale, 95% dintre participanți au realizat necesitatea de a se adapta la cerințele viitoare ale pieței muncii, dezvoltându-și, astfel, abilitățile necesare pentru joburile viitoare.
Proiectul a inclus 10 ateliere menite să dezvolte competențele esențiale ale tinerilor: Valori universale și personale, Comunicare asertivă și lucru în echipă, Eficiență personală & time management, Luarea deciziilor și rezolvarea problemelor, Antreprenoriat social și implicare comunitară, Voluntariat și schimbarea socială, Orientare în carieră, Antreprenor de viitor, Schimbarea la față a comunității, Management de proiect.
Evenimentele de tip „Bibliotecă Vie” au fost o altă componentă importantă a proiectului, unde participanții au avut ocazia să interacționeze cu angajați ai PEPCO și invitați din domeniul ONG, beneficiind de povești inspiraționale și sfaturi practice despre carierele lor.
Tinerii au participat și la Tabăra ACT by PEPCO, unde echipele din proiect și-au susținut pitch-urile pentru implicarea în comunitate. Echipele câștigătoare au primit finanțare pentru implementarea ideilor și transformarea lor în activități civice. Astfel, elevii din proiect au reuşit să implementeze mai multe proiecte care au vizat activități de mediu, protecția câinilor fără stăpân, activități creative și susținerea tinerilor din comunitate prin abordarea subiectelor de interes și dezvoltarea lor cu ajutorul specialiștilor. Proiectul Culori pentru viitor a fost implementat de echipa ActEco în Ploiești, unde participanții au creat un spațiu primitor la Liceul Tehnologic „Victor Slăvescu”, construind băncuțe din paleți și plantând flori. Echipa Color Euphoria, din Bacău, au încurajat creativitatea copiilor prin activități de creație, lăsând o amprentă pozitivă asupra comunității. Echipa din Galați, Little Soul au a avut grijă de câinii fără stăpân, oferindu-le hrană și îngrijire veterinară, și a creat conținut educativ pe Instagram pentru a crește conștientizarea problemelor cu care se confruntă aceste animale. În timp ce echipa „Războinicii web” a inițiat o acțiune online dedicată tinerilor care au nevoie de cineva care să le arate că „Povestea lor este povestea noastră”. Aceștia au organizat sesiuni de Q&A alături de trei psihologi, discutând subiecte precum anxietatea și depresia în rândul adolescenților, burnout-ul, cum să depășești atacurile de panică sau să oferi sprijin celor care trec prin astfel de situații, precum și gestionarea emoțiilor. Micile Amprente au reamenajat curtea liceului „Toma Socolescu” din Ploiești, au ecologizat curtea școlii și au amenajat o grădină în care elevii vor planta legume și flori.
Toate aceste activități contribuie la formarea unei generații de tineri responsabili, pregătiți să facă față provocărilor de pe piața muncii, orientați către implicarea civică, susținând valorile personale și universale, dar și cu o capacitatea crescută în privința gândirii critice și creative. De asemenea, participanții și-au dat seama care le poate fi traseul profesional, pentru că au avut experiențe educaționale diverse, unde au aflat ce înseamnă antreprenoriat, de ce este nevoie de comunicare asertivă și lucru în echipă.
Participanţii proiectului ne-au povestit cu entuziasm cum a fost experiența lor în celor 10 luni de activităţi. Florina Sandu, elevă la Liceul Tehnologic „Victor Slăvescu” din Ploiești a declarat: „Am avut onoarea să cunosc persoane noi și să mă dezvolt pe plan personal. A fost o experiență frumoasă!”, în timp ce Delia Miriam Diaconescu de la Liceul „Aurel Rainu” din Fieni a adăugat: „Atelierele m-au ajutat să îmbogățesc cunoștințele și să aplic ideile în diverse domenii.” Mai mult, Andrei Popescu, din Galați, a spus: „Participarea la atelierul de antreprenoriat social mi-a deschis ochii asupra importanței responsabilității sociale. M-am simțit motivat să contribui la schimbări pozitive în comunitatea mea.”
Proiectul ACT by PEPCO a demonstrat, din nou, că dezvoltarea personală și implicarea activă în comunitate îi pot ajuta pe tinerii participanți să i-a decizii corecte pentru viitor.
Aflat la a patra ediție, proiectul completează nevoile elevilor de la liceele tehnologice în materie de oportunități profesionale, dezvoltare personală și interacțiune cu profesioniștii din domenii diverse. Dragoș Belduganu, coordonator colaborări instituționale și internaționale Școala de Valori a urmărit an de an evoluția participanților: „Proiectul Academia de Cariere Tehnice, la a IV-a ediție a devenit un proiect tradițional pentru elevii din liceele tehnologice din România, evoluând de la un an la celălalt în funcție de nevoile adolescenților. Este un proiect cu o abordare complexă care și-a propus să-i ajute pe tineri într-un moment provocator oferindu-le răspunsuri la întrebări de tipul cum ar putea arăta parcursul după finalizarea liceului. Ne-am propus de asemenea să contribuim la încrederea în sine participanților, printr-o abordare practică și implicarea în comunitate. Prin intermediul ACT by PECO am răspuns la 3 nevoi importante, de clarificare potențialului și de creștere a încrederii în sine, de conectare între tineri oferind un spațiu sigur și un „„anturaj” constructiv și de contribuție activă prin proiecte de implicare în comunitate pe care adolescenții au reușit să le implementeze cu ajutorul mentorilor și a sprijinului financiar oferit prin proiect cu ajutorul partenerului PEPCO România, toate aceste ingrediente au contribuit la dezvoltarea generației ACT 2024.”
Dezvoltarea continuă a elevilor prin proiecte educaționale subliniază necesitatea de a-și conecta cunoștințele la realitatea de zi cu zi, pentru a fi mai pregătiți de următoarea etapă din viața lor: facultatea sau primul job. Raluca Popescu este Corporate Social Responsibility Specialist în cadrul PEPCO România și explică scopul proiectului: „Academia de Cariere Tehnice nu este un program în care liceenii se înscriu ca să învețe concepte teoretice, cum ar putea crede cineva care vede această denumire pentru prima dată. Este cadrul în care adolescenții au posibilitatea să învețe despre ei și despre ceilalți, să-și descopere interese și pasiuni noi, să-și asume responsabilitatea unui rol de echipă, gestionarea unui buget și implementarea, poate pentru prima dată, a unei inițiative în comunitate. Este unul dintre acele proiecte ”learning by doing” în care Pepco și-a propus să se implice și urmărim cu drag parcursul fiecărei noi generații care reușește să ”absolve” ACT by Pepco”.
Despre Școala de Valori
Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală și non-profit, înființată în 2009, care oferă tinerilor și profesorilor din mediul preuniversitar experiențe de dezvățare a convingerilor și comportamentelor disfuncționale și reînvățarea unor noțiuni care pun accentul pe identificarea potențialul individual, dezvoltarea competențelor pentru viață și creșterea abilității de a lucra colaborativ, multidisciplinar și multigenerațional pentru a transforma societatea actuală într-una centrată pe valori sănătoase.
Școala de Valori a ajuns prin intermediul proiectelor la 146.173 de elevi și studenți și 11.702 de profesori și în 5.916 de școli.
Despre Grupul Pepco
Grupul Pepco a fost înființat în anul 2015 și cuprinde o rețea de magazine din sectorul retail, din care fac parte Pepco, Dealz și Poundland, și colaborează cu PGS, un furnizor global. La momentul actual, Pepco Group deține peste 4.800 de magazine în 21 de țări și are un număr de aproximativ 47.000 de angajați.
Pepco
Pepco este unul dintre cei mai mari value retailers din Europa, care oferă haine pentru întreaga familie și articole pentru casă la prețuri foarte atractive. După aproape 20 de ani de creștere constantă, magazinele Pepco sunt vizitate de clienți care efectuează 30 de milioane de tranzacții pe lună. Compania, cu sediul central în Poznań, are în prezent peste 30.000 de angajați în 18 țări din întreaga Europă și o rețea de peste 3.600 de magazine.