Administrație

Avocatul Poporului va acorda audiențe cetățenilor județului Călărași

Avocatul Poporului, Renate Weber, va acorda audiențe cetățenilor din județul Călărași. Acestea se vor desfășura în cadrul Consiliului Județean (CJ). Avocatul Poporului estimează că biroul va deveni funcțional din luna iunie a acestui an.

Astăzi, avem în vizită Avocatul Poporului, în persoana doamnei Renate Weber. Aceasta este însoțită de doamna adjunct, Mirea Ecaterina și domnul consilier Daniel Iovănescu. Am avut o primă întâlnire. O să se înființeze un birou teritorial în Ialomița. Am purtat, astăzi, discuții și o să oferim un spațiu în cadrul Consiliului Județean pentru un birou de audiențe. După înființarea biroului teritorial de la Ialomița, îi vom anunța pe toți cei interesați când pot participa la audiențe cu Avocatul Poporului. Ne-am propus și vrem să venim în sprijinul cetățenilor, pentru a rezolva anumite probleme care apar de-a lungul timpului, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean Călărași, Ion Samoilă, în cadrul unei conferințe de presă, care s-a desfășurat în data de 31 martie 2021.

Renate Weber: “Ne dorim foarte mult să avem, la Călărași, un loc în care să putem să ne întâlnim cu oamenii din județ în audiențe”

Avocatul Poporului va deschide un birou teritorial la Slobozia, iar activitatea acestuia va fi concentrată pe cinci județe: Ialomița, Călărași, Teleorman, Giurgiu și Ilfov.

Instituția Avocatului Poporului, în conformitate cu legea sa de organizare, are prevăzute 15 birouri teritoriale. Până acum, au fost create și funcționează 14 birouri teritoriale. Al cincisprezecelea, nu știu de ce, până acum, nu a fost înființat, dar, noi, analizând la instituție nivelul de sesizări pe care îl avem în legătură cu situațiile care se petrec în această zonă, am constatat că el este sub ceea ce noi putem oferi instituțional și am luat decizia să înființăm acest al cincisprezecelea birou teritorial. Conform legii, sediul lui trebuie să fie la Slobozia. Așa e prevăzut în lege și, de aceea, ne-am și întâlnit cu autoritățile de aolo. Eu sper, undeva la începutul lunii iunie, să devină funcțional. Competența teritorială a acestui birou este foarte largă, în sensul că, în conformitate cu legea, de el aparțin, de fapt, cinci județe: Ialomița, Călărași, Teleorman, Giurgiu și Ilfov. E un teritoriu destul de mare și destul de dispersat. Vom vedea cum vom face lucrurile, în așa fel încât să funcționeze bine. Este posibil ca, în continuare, județul Ilfov să fie administrat de sediul central de la București. Logic, e mai aproape, inclusiv pentru oameni, dar pentru celelalte birouri chiar simțim nevoia să avem colegi de-ai noștri în teritoriu. Aș vrea să vă fac câteva precizări. Instituția Avocatului Poporului, în ciuda denumirii sale foarte pompoase, este, de fapt, o instituție de mediere. Noi nu suntem o instituție care ne putem duce în instanță alături de oameni și să îi susținem pe gratis, nu asta este competența noastră. Noi nu suntem o instituție care poate da sancțiuni, ci ori de câte ori constatăm că drepturi și libertăți sunt încălcate de administrația centrală sau cea locală, putem interveni în acele cazuri, dar, cum vă spuneam, având o funcție de mediator. De aceea, din punctul nostru de vedere, apropierea, inclusiv fizică, de autoritățile locale este foarte importantă. Noi lucrăm foarte mult prin anchete. Colegi de-ai mei merg în diferite locuri, la administrațiile locale, stau de vorbă, explică și în imensa majoritate a cazurilor să știți că în relația cu autoritățile locale, în cazurile individuale, noi chiar am avut succes, oamenii au avut, până la urmă, câștig de cauză, pentru că asta este ceea ce contează. Deci, din punctul acesta de vedere, să vă așteptați că o să primim, probabil, petiții și împotriva unora din hotărârile sau din acțiunile pe care Consiliul Județean le poate lua. Și atunci, pentru acest motiv, ceea ce ne dorim foarte mult este să avem, inclusiv la Călărași, un loc în care să putem să ne întâlnim cu oamenii din județ în audiențe, pentru că pe baza acelor audiențe, oamenii, după aceea, formulează petiții, ne explică situațiile cu care se confruntă. Din păcate, acestea sunt condițiile, asta e pandemia, în perioada aceasta încă audiențele noastre fizice sunt suspendate, cele telefonice există. Sper însă ca undeva de prin vară să putem relua audiențele și anchetele pe care le facem, în așa fel încât să fim aproape de oameni. Nu avem competență acolo unde actul justiției este pus în mișcare. Deci, din momentul în care o persoană s-a adresat instanței de judecată, competența noastră s-a încheiat, noi nu mai putem să intervenim. Dar nu o dată ni s-a întâmplat, de exemplu, ca prin intervenția noastră, mai ales în legătură cu direcțiile generale de asistență și protecție, să se pună în mișcare acțiuni care poate altfel ar fi fost lăsate uitării. Vă vorbesc aici mai ales de situațiile care îi privesc pe copii, de abuzurile la care sunt supuși copiii în familie, de abuzurile sexuale, care, din păcate, nu știu dacă ele se înmulțesc sau relatările despre astfel de cazuri se înmulțesc. Și, ca urmare a intervenției noastre, au început acțiuni de decădere din drepturile părintești sau sesizări ale Parchetului, acolo unde a fost cazul. Pentru că, în același timp, noi avem, în cadrul instituției, și Avocatul Copilului, și la biroul acesta teritorial ne-am propus să funcționăm cu patru persoane, trei pe chestiunile generale de care se ocupă instituția și o persoană care să fie alocată numai pentru drepturile copilului, pentru Avocatul Copilului. De asemenea, la fel o să fie și audiențele, a precizat  Avocatul Poporului, Renate Weber.

Exemple de situații în care Avocatul Poporului a intervenit

Ecaterina Mirea, adjunct al Avocatului Poporului, a punctat câteva situații în care instituția a intervenit.

Instituția Avocatului Poporului este apărător al drepturilor și libertăților cetățenești prin raporturile cu autoritățile administrației publice. Sesizările din oficiu pe care le întreprindem sunt, de cele mai multe ori, în proporție de peste 90%, efectuate ca urmare a relatărilor din mass-media. Un mare ajutor ne este dat și de presa scrisă, și de presa video și audio. Aș vrea să dau cu titlu de exemplu câteva dintre cazurile mai recente. De exemplu, o sesizare din oficiu făcută ca urmare a unui articol vizavi de faptul că anumiți copii nu pot ajunge la școală din cauza drumului impracticabil sau a animalelor sălbatice, sau nu au venituri care să le asigure prezența la școală, nu au electricitate, nu au echipamentele electronice necesare pentru învățământul online. În majoritatea cazurilor în care am intervenit, autoritățile locale s-au implicat și au rezolvat aceste situații. Au fost situații de copii care, neavând electricitate acasă, primăria le-a oferit spațiu pentru încărcarea tabletelor, pentru a putea învăța online. Majoritatea cazurilor care vin la noi sunt legate de plângerile diverselor persoane vizavi de îndeplinirea defectuoasă de către autoritățile administrației publice a actelor, respectiv a faptelor pe care ar trebui să le întreprindă. Avem foarte multe plângeri pe nerespectarea dreptului de proprietate, respectiv constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate și vă spun că o simplă anchetă, o simplă întâlnire între comisia locală și comisia județeană au rezolvat eliberarea titlului de proprietate, adeverinței de proprietate și așa mai departe. O altă categorie pe care aș putea să o pun în discuție este vizavi de neeliberarea unor adeverințe de către autorități pentru obținerea unor drepturi. De exemplu, vechime în muncă sau alte drepturi salariale. Alte situații sunt cele legate de neîncheierea contractelor de muncă, este vorba de asistenții personali. În foarte multe cazuri, am intervenit și aceste contracte au fost rezolvate. Persoanele cu handicap nu reușesc să își obțină acele drepturi. Se fac intervenții la autoritățile competente și se rezolvă. Recalculări de pensii, foarte multe reprezintă un procent înemnat din activitatea noastră, în sensul că petenții reclamă casele județene de pensii pentru că nu le-au  recalculat pensiile sau nu le eliberează anumite documente. În foarte multe situații, presa ne este de ajutor, pentru că semnalează acele derapaje ale autorităților locale, ale autorităților administrativ-publice”, a menționat, în cadrul conferinței de presă, adjunctul Avocatului Poporului, Ecaterina Mirea.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *