Colegiul Național “Barbu Știrbei” Călărași a găzduit, în data de 11 februarie a.c., manifestul “Educația MaST/STEM prin Atelierele de Inovare și Creativitate în programul România educată”. Evenimentul a fost organizat de Fundația Grupul de Inițiativă pentru Învățământul Fizicii (GIÎF), iar scopul acestuia a fost acela de a oferi factorilor responsabili suportul necesar pentru a iniția modernizarea educației din domeniul MaST (matematică, științe și tehnologii) în jurul unor valori universal recunoscute, a valoriza experiențele pozitive naționale și a racorda învățământul românesc la tendințele internaționale.
Prin acest manifest s-a dorit convingerea factorilor de decizie că o condiție necesară pentru modernizarea învățământului este crearea unui mediu educațional modern, atractiv și flexibil, iar acest deziderat poate fi realizat prin introducerea în curriculum-ul obligatoriu a Atelierelor de Inovare și Creativitate MaST, care reprezintă un cadru educațional pilotat cu succes în 500 de școli din 5 județe (Cluj, Iași, Sibiu, Mehedinți și Călărași) în perioada 2010-2013, precum și în 8 licee din România și Bulgaria în perioada 2017-2019. Din păcate, autoritățile locale și județene nu au fost prezente la manifestare.
Prof. Nicolae Micescu: “Ar trebui să înceapă reforma în învățământul românesc cu MaST”
Președintele Fundației GIÎF, prof. Nicolae Micescu, a declarat, în cadrul evenimentului:
“Așteptăm de mulți ani un eveniment de genul acesta. Cred că a venit vremea să dăm drumul la corabie. Povestea este frumoasă, cam de 20 de ani, dar lucrurile serioase nu se întâmplă imediat, trebuie să treacă un timp de decantare. Sar peste mulți ani, însă din anul 2013 vreau să îmi amintesc acel focus grup pe care l-am făcut noi la sfârșitul proiectului MaST, în cinci județe, în care elevii, participanți la atelierele acestea din cadrul proiectului și-au spus mulțumirile și nemulțumirile, iar o elevă a spus că ar trebui să înceapă reforma în învățământul românesc cu MaST. Și cred că a spus esența. Din 2013 au trecut niște ani, am ajuns la al doilea proiect în care ne-am considerat în stare să transferăm cunoștințele la prietenii bulgari, care l-au primit cu mare deschidere. Și acum funcționează niște ateliere la Veliko Târnovo, Silistra și Tutrakan. Și acum considerăm că a venit momentul să încercăm să facem acea presiune sau acele demersuri astfel încât să integrăm atelierele în curriculum obligatoriu.”
Elevii doresc ca atelierele MaST să se desfășoare în toate școlile din Călărași
Două eleve care au participat la atelierele MaST au vorbit despre experiența lor pe care au acumulat-o în cadrul acestor ateliere:
“De ce susținem noi acest tip de învățare? Din același motiv pentru care și dumneavoastră ar trebui, pentru o educație completă. Proiectul nostru de debut în cadrul programului MaST a avut ca temă Viața și opera lui Leondardo da Vinci, iar prin intermediul acestuia noi am învățat să ne asumăm responsabilități, am acumulat informații în domeniile tehnic, științific și artistic, am învățat să ne bazăm unii pe alții, am învățat să ne ajutăm reciproc, am greșit împreună, am avansat împreună ca o adevărată echipă. Am cunoscut oameni deosebiți și ne-am îmbunătățit abilitățile de comunicare prin intermediul a numeroase expoziții și concursuri. Dorim ca MaST să se desfășoare în cadrul fiecărei școli. Din punctul nostru de vedere, este cea mai bună modalitate prin care elevii își pot pune în valoare cunoștințele, își pot descoperi talente într-un mod unic și pot fi mândri de munca pe care au depus-o și de rezultatele apreciate. Ceilalți, când vor descoperi plăcerea de acumulare a informațiilor din cercetările proprii? Vă invităm să susțineți educația MaST.”
Un alt elev care a luat parte la activitățile proiectului MaST a afirmat:
“Care sunt avantajele MaST? După cum bine știți, MaST este un proiect transfrontalier care se desfășoară cu vecinii și colegii noștri bulgari. Este un aspect important, pentru că dezvoltă relațiile dintre colegi, dintre elevi, relațiile dintre profesori și elevi. Un al doilea aspect este munca în echipă. Pentru mine, munca în echipă este egală cu forța grupului. După părerea mea, în echipă nu trebuie să existe individualități sau probleme de genul acesta, pentru că fiecare își aduce contribuția în funcție de atribuțiile pe care le are. Și matematica, și știința, și tehnologia ne pot stimula creativitatea, putem fi diferiți, putem gândi altfel, chiar și la disciplinele acestea reale.”
Marian Staș: “Art. 26 din Legea Educației permite construcția de școli pilot”
Expertul în educaţie şi consilierul în cadrul Ministerul Educaţiei- prof. dr. Marian Staş, a menționat:
“Zice proverbul african că este nevoie de un sat întreg pentru a crește un copil și aici e vorba de ceea ce înseamnă recalcularea relațiilor dintre noi și voi, ceea ce înseamnă focalizarea pe obiectiv și nu pe orgolii. Un alt aspect, și vorbesc din postura unei persoane care se ocupă de proiect, sigur că astfel de transformări sunt importante și nu confortabile pentru lume. Și atunci, soluția este cea pe care Mandela a pus-o cu vreo 20 de ani în urmă: două drapele și două imnuri naționale. Adică, a decis el, când a devenit președinte, că vechea Africă de Sud nu murise încă de tot, iar noua Africă de Sud nu se născuse încă. Și atunci, a zis așa: ‘coexistă imnul anterior cu imnul curent, drapelul vechi cu drapelul nou’. Deci, s-a referit la valori. Prin urmare, art. 26 din Legea Educației permite construcția de școli pilot, adică exact cel mai important lucru pe care noi l-am spus în cadrul acestui eveniment, trecerea într-o barcă firească, respectiv în școală, a ceea ce înseamnă acest tip de abordare care este foarte frumos focalizată pe componente ștințifice distincte, de la literatură până la matematică, și de la fizică până la psihologie și istorie.”
Această inițiativă se înscrie în recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 22 mai 2018 privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții în care se specifică că “Cetățenii au nevoie de un set adecvat de aptitudini și competențe pentru a menține nivelul de trai actual, pentru susținerea unei rate ridicate a ocupării forței de muncă și promovarea coeziunii sociale în perspectiva societății și pieței forței de muncă de mâine”. Cadrul educațional al Atelierelor de Inovare și Creativitate MaST asigură componenta funcțională de personalizare, cu valențe de flexibilitate și adaptabilitate a sistemului educațional în acest moment.