Cultură

Expoziție de caricatură, la Biblioteca Județeană Călărași. Néstor Dámaso del Pino, prezent la vernisaj

Biblioteca Județeană “Alexandru Odobescu” din Călărași a fost, în data de 24 august 2021, gazda unui vernisaj de caricatură, în cadrul căruia au expus membrii grupului Omicron și reprezentanții Asociației Caricaturiștilor și Umoriștilor Grafici „Se nos fue el baifo” din Insulele Canare. Evenimentul s-a bucurat de prezența caricaturistului european, Néstor Dámaso del Pino.

Îmi face o desosebită plăcere și onoare să deschidem o nouă expoziție de caricatură. Am mai avut una, în februarie, dedicată lui Caragiale. Pentru mine, ca manager, este o onoare să fiu părtașa acestor evenimente care se întâmplă în bibliotecă, pentru că îmi aduc, personal, un cumul de emoție și învățare. Pentru mine, caricatura este o modalitate prin care, prin diferite tehnici, se poate lucra într-un univers absolut și cu mii de posibilități ale căror rezultate pot fi pe cât de imprevizibile, pe atât de inedite sau senzaționale. Mulțumim pentru vizita în bibliotecă, mulțumesc membrilor grupului Omicron, pentru că îmi dau mereu posibilitatea să particip la astfel de evenimente, a  declarat managerul Bibliotecii Județene Călărași, Laura Munteanu.

Caricatura este unul din cele mai vechi genuri ale artelor vizuale, iar caricaturiștii, de-a lungul timpului, au fost unii dintre cei mai liberi artiști. Chiar și în societățile în care artele plastice erau subordonate politicului, artiștii caricaturiști se puteau exprima mai ușor decât ceilalți și puteau participa la competiții internaționale, saloane, deoarece lucrările pe care le trimiteau nu erau unele simple, care se puteau citi la prima vedere. De obicei, caricatura are un mesaj care ne dă de gândit. Chiar și atunci când nu are text, un portret ne poate pune pe gânduri. Ne face să ne gândim nu neapărat la lucruri amuzante. Chiar și în această expoziție, avem un desen care face referire la situația din Afganistan. Deci, chiar dacă este o caricatură, ne atrage atenția asupra unui subiect care nu este amuzant. Portretul lui Emil Cioran, chiar dacă este o caricatură, uitându-ne la această lucrare a domnului Néstor Dámaso del Pino, ne gândim la cărțile pe care le-a scris Emil Cioran, la pesimismul lui. Le mulțumim gazdelor noastre, o să mai colaborăm și în continuare. Mulțumim artiștilor din Spania, respectiv Asociației Caricaturiștilor din Insulele Canare, și publicului care a venit, astăzi (n.r. 24 august a.c.), să vadă expoziția, a precizat Victor Grigore, membru al grupului Omicron.

„Evenimentele expoziționale colective nu sunt unele noi, în Călărași, pentru că domnul Sorin Danciu este cel care, pentru prima dată, a realizat un festival de caricatură cu nume importante ale caricaturii românești contemporane, dar și cu nume ale caricaturii internaționale. Ceea ce a făcut dumnealui, atunci, a demonstrat că acest gen artistic este unul de mare importanță, care are și priză la public. Iată că ideea aceasta de expoziție de grup de caricatură este una de succes, este una care se continuă într-un mod foarte fericit, pentru că, aici, la biblioteca județeană, caricatura vine și ea în continuarea evenimentelor artistice foarte importante, care sunt manifestări expoziționale de nișă, dar și de importanță națională. Observăm că artiștii care își identifică existența cu arta sunt cei care practică și caricatura, care, probabil, la început, a fost o provocare, iar ulterior s-a transformat într-o preocupare efervescentă, pentru că găsesc în această expunere, dar și în precedentele expoziții de caricatură, nume de artiști locali care expun și la saloane în care prezintă lucrări de pictură sau lucrări de grafică de acuarelă.

Iată că Victor Grigore, de câțiva ani, și-a manifestat dorința de a-și modifica expresia plastică și în zona caricaturii, pentru că el este un foarte bun portretist. Lucrul acesta este o dimensiune continuată de domnia sa către drumul caricaturii, însă modalitățile de exprimare sunt foarte diferite față de zona cu care Victor Grigore ne-a obișnuit. Dacă în pictură printre elementele de expresie plastică desăvârșită se afirmă picturalitatea, culoarea, aici talentul său în zona desenului și pregătirea din sfera academică sunt foate evidente. Victor Grigore demonstrează, încă o dată, că geografia chipului uman este una care i se potrivește foarte bine, iar talentul său și pregătirea într-o școală superioară de artă sunt cele care au contribuit la evoluția sa superioară. Iată-l acum un artist care are să ne spună foarte multe în zona aceasta a portretului, în care practică diferite tehnici, așa cum spuneam, pictura în ulei, dar și caricatura, unde îl descoperim foarte divers, îl descoperim ca un artist care știe să practice acest gen artistic, care este total diferit de zona portretului și care impune alte modalități de expresie plastică.

 Jimmy Stănescu vine în zona picturii, dar este pregătit în zona desenului și domnia sa. Portretul este un exercițiu pe care l-a practicat ani la rând, iar caricatura a dezvoltat-o ca pe un gen care, în ultimii ani, l-a definit foarte expresiv și în zona aceasta a exprimării în creion, în cărbune.  El surprinde foarte bine trăsăturile umane pe care le exagerează. Realizează și portrete șarjă. Caricatura este o zonă pe care s-a bazat și care îi conturează cariera de pictor.

Și Petronela Milea, probabil prinsă în această efervescență a caricaturiștilor de la noi, din oraș, și motivată de expozițiile de grup care s-au desfășurat aici, a demonstrat că poate să facă, la un nivel demn de artă, specia aceasta a caricaturii. Este foarte diferită de Victor Grigore sau de Jimmy Stănescu, sau de Florian Vîlsan. Fiecare își exprimă, într-o identitate definitorie, dragostea pentru chipul uman, pentru caricatură, pentru umorul fin.

Florian Vîlsan are o altă modalitate de a ne stârni în colțul gurii un ușor zâmbet, pentru că domnia sa ne creează impresia de răutate, de masă a materiei în ceea ce privește aplicarea cărbunelui, pentru că lucrează foarte mult în cărbune. Este un artist foarte diferit de ceilalți caricaturiști care expun aici, în sensul că surprinde în planuri mult mai largi, mai elaborate de cărbune, trăsăturile pe care le caricaturizează. Este mut mai sintetic, mult mai aplicat, iar imaginile pe care le creează sunt pur și simplu neașteptate.

Cornel Ursu Dobrogea vine tot din zona picturii, însă ceea ce expune astăzi nu ține chiar de domeniul caricaturii, ține de zona umoristică a satirei, a unei parodii sau a unei nemulțumiri în ultimă instanță în ceea ce privește societatea contemporană, pentru că aceste colaje pe care le face, aceste desene care sunt însoțite de cuvinte se referă, de fapt, la lumea în care artistul român contemporan trăiește, această lume care îl afectează. Toate derapajele societății sunt prezente în aceste lucrări ale lui Cornel Ursu Dobrogea și, de multe ori, am văzut că sunt create cu foarte mult umor, dar și cu un accent de dramatizare.

Dintre expozanții tineri, care vin pe această simeză, îi amintesc pe Carmen Pavel, care merge un pic către un decorativ specific și Gabriela Apostol. Sunt de remarcat și intențiile domniilor lor de a se plia pe genul acesta al caricaturii.

Surpriza expoziției este artistul spaniol Néstor Dámaso del Pino, care nu este o noutate pentru expozițiile de la Călărași, este un artist cu o carieră internațională strălucită în Spania, este un nume cunoscut pentru ceea ce face. La Călărași a expus de mai multe ori în cadrul unor expoziții de grup, însă remarcăm că aceste caricaturi pe care le realizează sunt schematizate pe o structură estetică care vine din zona jocului de cuburi, al geometriilor și a unei direcții cubiste. Néstor Dámaso del Pino este un artist care caricaturizează într-un alt nivel estetic personalități ale lumii contemporane. De altfel, și ceilalți artiști, care expun aici, în același mod își exprimă apetența pentru a caricaturiza un anumit model, exprimându-se în zona aceasta a unor personalități cunoscute. Însă Néstor Dámaso del Pino este un artist foarte interesant, care folosește, întotdeauna, în mod acerb, raportul acesta dintre plin și gol. În mod evident, și stilul său este unul care îl definește, mergând pe o zonă stilistică a cubismului, a  geometriilor, a menționat criticul de artă, Ana Amelia Dincă.

Vă mulțumim că ne-ați găzduit în acest spațiu cultural. Fac o precizare, Néstor Dámaso del Pino este președintele Asociației Caricaturiștilor și Umoriștilor Grafici din Insulelele Canare, pe care cu mândrie o reprezintă atât la nivel național, cât și internațional. Este supranumit, în Spania, caricaturistul muzeelor. Este singurul caricaturist european care are caricaturi expuse în peste 60 de muzee din Spania, în România, la Muzeul Național al Literaturii Române și la Casa Memorială Nichita Stănescu, în curând și în Biblioteca Județeană Călărași, în Grecia, Portugalia și în Statele Unite ale Americii. Ceea ce vedem aici (n.r. la Biblioteca Județeană Călărași) sunt nume grele în lumea caricaturii internaționale, a subliniat Ana Dăscălescu, reprezentanta Asociației Caricaturiștilor și Umoriștilor Grafici din Insulelele Canare.

Caricaturistul Néstor Dámaso del Pino a donat Bibliotecii Județene Călărași o lucrare proprie, care va rămâne expusă în sediul instituției culturale.

Conducerea bibliotecii a oferit diplome tuturor expozanților.

Creațiile vor rămâne expuse pe simezele bibliotecii, până la finele lunii septembrie 2021. Acestea vor putea fi vizitate în regim muzeal, respectând prevederile legislative privind pandemia de COVID-19 în vigoare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *