Consilierii județeni au aprobat, în ședința derulată la data de 24 martie 2021, proiectul de hotărâre privind „achiziţionarea de servicii de consultanţă juridică şi de reprezentare a intereselor Județului Călărași, a Consiliului Județean Călărași, precum și a președintelui Consiliului Județean Călărași în procesele în care acestea sunt parte, aflate pe rolul instanțelor de judecată, precum și în fața organelor de urmărire penală”.
“În cadrul Direcției Juridice și de Administrație Publică avem un serviciu juridic care este alcătuit din șapte funcții: una de șef serviciu și 6 de execuție. În momentul de față, avem numai cinci funcții de execuție ocupate, din care două sunt de consilier juridic asistent. Reprezentarea în instanță efectivă este asigurată de către doi consilieri juridici, unul superior și unul asistent. În momentul de față, Consiliul Județean, unitatea administrativ-teritorială Județul Călărași și președintele Consiliului Județean sunt angrenați în peste 70 de dosare, procese. Astfel încât numai cu doi consilieri juridici nu putem să facem față, în sensul de a presta un act de calitate în fața instanțelor, ca să avem câștig de cauză. Din punct de vedere al complexității, aceasta este dată, de cele mai multe ori, de sumele de bani, nerespectarea unor contracte și așa mai departe. Problema este că în partea cealaltă, cei care ne dau în judecată au apărări și unele dintre cele mai bune. În paralel cu aceste procese la instanță, noi trebuie să ne facem treaba de zi cu zi, aici, la serviciu. Putem să riscăm să nu facem nimic bun nici în instanță, nici la serviciu. Propunerea pe care am făcut-o este cu caracter temporar, nu permanent. O să facem contract cu firma x sau y și nu o să o punem să ne copieze hârtii, o să o punem să ne reprezinte în instanță, pentru că acesta este rolul unei firme de avocatură, în esență”, a declarat secretarul general al Consiliului Județean Călărași, Aurel Paraschiv.
În Referatul de aprobare a proiectului se arată următoarele:
“Județul Călărași, Consiliul Județean Călărași precum și președintele Consiliului Județean Călărași sunt părți în numeroase procese aflate pe rolurile instanțelor de judecată având ca obiect litigiile generate de controalele Curţii de Conturi, de derularea proiectelor finanţate din fonduri europene sau în legătură cu modul de finanţare, implementarea şi derularea acestora, achiziţii publice, dosarele în pretenţii şi despăgubiri, acţiunile în contencios administrativ şi fiscal, de dreptul muncii, litigiile născute din executarea sau neexecutarea contractelor civile sau/şi administrative, pentru desfiinţarea contractelor sau a actelor juridice patrimoniale sau nepatrimoniale, precum şi pentru orice alte cereri şi litigii de natură civilă, administrativă și penală. La nivelul Compartimentului Juridic din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Județean Călărași sunt angajați 5 consilieri juridici cu diferite grade profesionale ale căror atribuții depășesc nivelul de încărcare cu sarcini a acestora. Dintre aceste sarcini enumerăm întocmirea efectivă a proiectelor de hotărâri şi dispoziţii, după caz, şi le supune spre avizare secretarului general al judeţului; avizarea rapoartelor compartimentelor de specialitate întocmite cu ocazia analizării proiectelor de hotărâri iniţiate de preşedinte sau de consilierii judeţeni, precum şi a dispoziţiilor preşedintelui; avizarea referatelor compartimentelor de specialitate întocmite în vederea eliberării certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construcţie eliberate de preşedinte; asigurarea, în condiţiile legii, reprezentarea consiliului judeţean în cauzele ce se află în curs de soluţionare la instanţele competente; acordarea de asistenţă juridică consiliilor locale şi asigură reprezentarea acestora în instanţele judecătoreşti, la cerere, cu aprobarea preşedintelui consiliului judeţean; acordarea de consultanţă, în probleme juridice, unităţilor administrativ teritoriale din judeţ, la cererea acestora şi cu aprobarea preşedintelui consiliului judeţean; asigurarea informării şi documentării juridice a direcţiilor şi compartimentelor de specialitate ale consiliului judeţean; avizarea contractelor încheiate de consiliul judeţean cu diferite persoane juridice, precum și sprijinul compartimentelor de specialitate în activitatea de realizare a creanţelor bugetului judeţean. Orice cerere adresată instanțelor judecătorești trebuie să fie formulată în scris și să cuprindă, conform Codului de Procedură Civilă, indicarea instanței căreia îi este adresată, numele, prenumele, domiciliul sau reședința părților ori, după caz, denumirea și sediul lor, numele și prenumele, domiciliul sau reședința reprezentanților lor, dacă este cazul, obiectul, valoarea pretenției, dacă este cazul, motivele cererii, precum și semnătura. Motivarea cererii adresată instanțelor de judecată trebuie să fie clară, să cuprindă atât motivarea în fapt cât și motivarea în drept, astfel încât să permită instanțelor de judecată să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice greșeală privind aflarea adevărului în cauză, pe baza stabilirii faptelor și prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunțării unei hotărâri temeinice și legale. Astfel, orice cerere adresată instanțelor judecătorești presupune studierea tuturor acestor motive de fapt și de drept, ceea ce înseamnă alocarea unui timp suplimentar ce duce la depășirea nivelului de încărcare cu sarcini a consilierilor juridici și prin raportare la celelalte sarcini de serviciu”.